پزشکی

ساخت وبلاگ

88

کلم بروکلی چه خاصیت هایی برای بدن دارد و چه ویژگی های درمانی برای انواع بیماری های با خود بهمراه دارد چرا متخصصین تغذیه مصرف آن را به ما توصیه می کند ارزش غذایی این نوع سبزیجات چگونه است

کلم بروکلی یکی از سبزیجات سرشار از ویتامین C است. همچنین منبع غنی از کلسیم و ویتامین K محسوب می شود که برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند بسیار عالی است.

کلم بروکلی جز سبزیجات چلیپایی است که خواص غذایی بی نظیری دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. گرچه تا چندین سال پیش مردم شناختی نسبت به آن نداشتند اما امروزه جایگاه خود را به تدریج در بین غذاها و رژیم های تغذیه پیدا کرده است.

البته نیازی به مصرف زیاد آن نیست زیرا 100 گرم کلم بروکلی می تواند تا 150% نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. به علاوه، مقدار زیادی ویتامین K, ویتامین های گروه B, آهن و روی نیز دارد. آنتی اکسیدان ها و عناصر کمینه آن باعث شده تا نقش محافظتی بالایی نسبت به پیشرفت بعضی از بیماری ها از جمله سرطان داشته باشد.

بررسی های مختلف پزشکی تا به حال تاثیرات متعدد کلم بروکلی را بر سلامتی تایید کرده اند که آشنایی با آنها می تواند زمینه ساز مصرف بیشتر در برنامه روزانه شود.

کاهش خطر سرطان

کلم بروکلی نیز مانند دیگر سبزیجات هم گروه خود حاوی ترکیب شیمیایی پیچیده ای است که عملکرد آن از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند و زمینه ابتلا به سرطان های پروستات، سینه، کولون و راست روده را کاهش می دهد. ترکیبات فیتوشیمی، سولفورافان و فیتو نوتریمان عامل چنین تاثیرات مهمی هستند. مصرف نصف فنجان کلم بروکلی در روز یا دو فنجان در هفته برای بهره مندی از این خواص کافی است.

منبع غنی آنتی اکسیدان

استرس اکسایشی ناشی از عملکرد رادیکال های آزاد موجود در محیط با تاثیر بر سلول های پوست و همچنین دیگر اندام های داخلی موجب تاثیر منفی بر سلول های بدن می شود. آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکلی مانع از فعالیت این سلول های خطرناک می شوند که هدف آنها کاهش التهابات، پیری زودرس و خطر پیشرفت بیماری های مزمن است. مهم ترین نمونه آن ویتامین C است که عملکرد آن موجب تقویت اکسیژن رسانی به سلول ها می شود.

بهبود سلامت بینایی

کلم بروکلی سرشار از ریبوفلاوین است که به نام ویتامین B شناخته می شود که عملکرد آن موجب هماهنگی چشم ها نسبت به تغییرات نور است. کمبود این ماده در بدن باعث التهاب، تاری دید و خستگی چشم ها می شود. اما بر عکس، مصرف منظم ریبوفلاوین می تواند از آب مروارید پیشگیری کرده یا روند پیشرفت آن را کتوقف کند.

از طرفی این سبزی مفید حاوی لوتئین و زآگزانتین است که نقش مهمی در سلامت بینایی دارد. این ترکیبات خطر پیشرفت بیماری های مرتبط با ماکولای چشمی مانند استحاله ماکولا یا مشکلات عنبیه را کاهش می دهد.

محافظت از قلب

فیبرها ریزمغذی های اصلی در تعادل کلسترول بدن هستند. کلم بروکلی مقدار قابل توجهی فیبر دارد که برای افرادی مبتلا به این چربی خون مفید است. سولفورافان ترکیبی است که پروتئین ها را در بدن فعال می کند و می تواند مانع از تشکیل چربی در عروق خونی شود. افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند باید کلم بروکلی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

پیشگیری و کنترل دیابت

خوراکی های حاوی مقدار فیبر بالا و کالری کم برای پیشگیری و کنترل دیابت عالی هستند. نصف فنجان کلم بروکلی حدود 5 گرم فیبر دارد اما فقط حاوی 50 کالری است. به علاوه، این سبزی ترکیبات مفیدی دارد که می تواند از آسیب های این بیماری به عروق خونی پیشگیری کند.

بهبود سلامت استخوان ها

افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند می تواند حساب ویژه ای روی کلم بروکلی باز کنند. در واقع، این سبزی حاوی کلسیم و ویتامین K است که برای استحکام استخوان ها ضروری خواهد بود. کلم بروکلی به ویژه برای خانم های در آستانه دوران یائسگی مفید است زیرا کاهش استروژن خون می تواند زمینه ساز تحلیل استخوانی باشد.

نکته ای که باید در مورد مصرف کلم بروکلی به خاطر داشت این است که شکل خام آن ارجحیت دارد زیرا گرما و بخار آب بسیاری از ترکیبات ضد سرطانی آن را از بین می برد.

منبع: www.Ameliore ta sante.fr

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 180 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 23:54

5665

مشکلات مفصلی را با چه روش هایی می توانیم درمان کنیم با چه کارهایی این امر امکانپذیر خواهد بود طب سنتی چه روش هایی در این زمینه به ما پیشنهاد می دهد و چه توصیه هایی برای رفع عارضه های مفصلی باید در پیش بگیریم

طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.

محمد احمدی؛ کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه نوشت: مفاصل بطور ذاتی در همه افراد جزء اعضای ضعیف بدن به حساب می‌آیند. اگر کسی هم بطور ژنتیکی استعداد ضعف مفاصل را داشته باشد، با انجام بعضی امور خود را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.

اسبابی که ماده بیماری‌زای ایجاد کننده درد مفاصل را در بدن زیاد می‌کنند

کم‌تحرکی و آرامش و سکون بیش از حد

ضعف هضم (علامت آن: بعد از خوردن غذای معمول، احساس سنگینی و پری شکم هست و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا غذا از معده عبور کند. بدین ترتیب مواد خوب هضم نشده وارد عروق گشته و از آن‌جا به اندام‌های ضعیفی مثل مفاصل رفته و باعث بروز درد مفاصل می‌شوند. )

ترک ورزش (در این حالت، مواد غذایی مانند قبل هضم نمی‌شوند و چرخه قبلی تکرار می‌شود.)

سوءتدبیر در خوردن و آشامیدن (مانند غذا خوردن با شکم سیر یا چند گونه غذا را همزمان مصرف کردن، مداومت مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم مثل گوشت گاو و گوساله، ماکارانی، قارچ، غذای کنسروی و غذای فریزری و….، پرخوری، مایعات سرد نوشیدن درحالت خالی بودن معده مانند صبح ناشتا یا نیمه شب که در این حالت آب به سرعت جذب اعضای رئیسه یعنی مغز و قلب و کبد شده و باعث کاهش حرارت غریزی و نهایتا قوه هاضمه می‌شود.)

استحمام، ورزش یا جماع با شکم سیر و در حالت پری کامل معده (قبل از هضم کامل غذا) و نیز در حالت خالی بودن کامل معده از غذا [بهترین زمان، سه ساعت بعد از غذاست.]

وجود نزله و زکام زیاد (نزله همان خِلط گلو است که درواقع مواد ترشح شده از مغز به سمت حلق می‌باشد و زکام مواد ترشحی به سمت بینی است.)

ترک استفراغات معتاد (برای نمونه اگر فردی عادت به مصرف داروهای مسهل یا قی کردن داشته و یا بطور منظم حجامت و فصد می‌کرده است و یکباره رها می‌کند؛ در ترک این موارد حجم مواد زائد بدن افزایش یافته و مقداری از آن‌ها به سمت مفاصل می‌ریزد.)

حرکات شدید بدنی و نفسانی (مثل استرس، اضطراب، غم و غصه مداوم)

مواردی که مبتلایان به دردهای مفصلی باید رعایت کنند و نیز کسانی که می‌خواهند از بروز این دردها پیشگیری کنند

پرهیز از پرخوری

خودداری از خوردن غذای جدید قبل از هضم کامل غذای قبلی

سعی شود در هر وعده غذایی، فقط یک نوع غذا میل شود.

رعایت سازگاری غذاها با هم (مثلا مصرف همزمان لبنیات و گوشت‌ها بویژه گوشت طیور، به شدت مضر درد مفاصل بوده و درد را تحریک و تشدید می‌کند.)

پرهیز از مصرف گوشت گاو و فرآورده‌های آن (سوسیس، کالباس، همبرگر و ….)

پرهیز از مصرف زیاد و بدون مُصلح میوه‌ها و سبزی‌های سرد و تر؛ مانند خیار، گوجه فرنگی، هلو، هندوانه و …. بخصوص در افراد دارای مزاج یا سوءمزاج سرد و تر و بویژه در فصول سرد (پاییز و زمستان)

پرهیز از مصرف زیاد غذاهای غلیظ؛ مانند حلوا، ماکارانی، تخم مرغ آب‌پز، غذاهایی که با رشته درست می‌شوند، سس مایونز و …

محدود کردن مصرف ترشیجات و غذاهای شور

مصرف لبنیات با مُصلحات آن‌ها باشد. (مثلا ماست و دوغ با نعناع یا کاکوتی خشک، شیر با عسل یا شکر)

پرهیز از مصرف آب یخ و نوشیدنی‌های سرد و گازدار با غذا و تا یک و نیم ساعت بعد از آن، در بین خواب و صبح ناشتا

اگر غذای لطیف و غلیظ در سر سفره هست، اول غذای لطیف خورده شود. مثلا سالاد کاهو و هویج رنده شده قبل از غذای اصلی میل شود و با اندکی روغن زیتون و سرکه یا آبغوره طبیعی نه سس مایونز.

تولید خِلط صالح و محمود در بدن با غذاهایی مثل نخوداب پخته شده با گوشت مرغ یا گوسفند، آبگوشت، کاله‌جوش، شیر با عسل و پودر سنجد، مویز، انجیر خشک، بادام درختی خام، سیب درختی، به، هویج ایرانی یا زردک، انار و مربا یا رب آن‌ها.

پرهیز از خوابیدن، استحمام، ورزش و جماع با شکم پر

بهتر است بین غذاخوردن و حمام کردن حداقل سه ساعت فاصله باشد و قبل از حمام رفتن، مفاصل را با روغن‌های مقوی مثل روغن زیتون، کنجد، قُسط، بادام تلخ و اسپند ماساژ داده و هنگام خروج از حمام نیز اندکی آب سرد روی دست و پا ریخته شود.

ورزش منظم روزانه (یعنی فعالیتی با شدت متوسط که تعریق ایجاد کند و ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش یابد.)

خواب به اندازه و با کیفیت مناسب در شب (یعنی شب‌ها زودتر خوابیدن و صبح‌ها زودتر برخاستن از خواب): چون هضم غذا در خواب قوت یافته و مواد خام و هضم نشده در خواب به هضم کامل رسیده و مواد زائد آماده دفع می‌شوند. البته خواب زیاد در طول روز و بویژه در فصول سرد [یا فصل گرم و جلوی کولر] و افراد دارای مزاج یا سوءمزاج سرد باعث تولید نزله شده و بر شدت درد مفاصل می‌افزاید.

اگر یبوست وجود دارد، حتما باید برطرف شود. درمان هرکسی بسته به علت ایجاد کننده و مزاج فرد متفاوت است. اما یک راهکار عمومی، استفاده از خاکشی و آب جوش در صبح ناشتاست. مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون شب قبل از خواب و ماساژ ناحیه شکم با روغن زیتون نیز مفید خواهد بود.

زندگی آنلاین

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 199 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 23:54

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات چه خواصی برای بدن ما بهمراه دارند و چگونه می توان از این خواص بهره مند شد مصرف میوه با پوست چه کمکی به بدن میکند تاثیرات مثبت خوردن میوه روی پوست در این مطلب با هم مرور می کنیم

متخصصان و کارشناسان تغذیه اغلب روی اهمیت «شیوه درست» خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها تاکید می‌کنند.اما منظور این متخصصان و کارشناس‌ها از شیوه درست خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها چیست؟ تقریبا همه کارشناس‌های تغذیه بر این باورند که پوست میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی هستند که به‌نوعی پوست را به‌عنوان مغذی‌ترین بخش میوه تبدیل می‌کنند.خوردن پوست سخت میوه‌هایی همچون پرتقال و انار برای اکثر افراد ناخوشایند است، اما نخوردن پوست میوه‌هایی همچون سیب یک چیز بی‌ربط و بی‌معنی است.خوردنی نبودن پوست بعضی از میوه‌ها بدین معنا نیست که پوست این میوه‌ها هیچ ارزش غذایی ندارد.پوست اکثر مرکبات مانند لیمو‌شیرین و پرتقال حاوی ارزش غذایی فراوان و فیبر است.

توصیه می‌شود که این چنین پوست‌هایی را به‌نوعی در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای مثال، می‌توانید آنها را خشک‌کنید و به‌صورت پودر درآورید و در غذاها استفاده کنید. علاوه‌بر‌این، پوست میوه‌هایی همچون هندوانه، موز و پرتقال را می‌توانید شور بیندازید یا به همراه سبزی‌ها یا برنج بجوشانید.

برای روشن‌کردن فواید و مزیت‌های پوست میوه‌ها بهتر است به میوه‌هایی بپردازیم که بیشتر مصرف می‌کنیم. بررسی و توصیف ویژگی پوست این میوه‌های مرسوم می‌تواند روشن‌کننده این حقیقت باشد که دور ریختن پوست میوه‌ها کار عاقلانه‌ای نیست:

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها: اغلب اوقات به ما توصیه می‌شود که میوه‌های رنگارنگی بخوریم. اگرچه در نظر ما ممکن است خوردن میوه رنگارنگ یک‌چیز بی‌اهمیت باشد، اما رنگ‌دانه‌های رنگ‌دهنده پوست میوه‌ها باعث افزایش ارزش غذایی پوست میوه‌ها نیز می‌شوند، به‌طوری‌که پوست میوه‌ها در مقایسه با گوشت میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتری است. تاحدودی می‌توان گفت که پوست‌های تیره‌تر مانند بنفش یا آبی سرشار از گلیکوزیدهای آنتوسیانین هستند، درحالی‌که پوست‌های زرد حاوی کاروتن‌ها و رنگ‌دانه‌های لوتئین هستند. برای مثال، می‌توان به میوه‌هایی همچون قره قاط (بلوبری)، انگورها، هویج و کیوی اشاره کرد.

منبع خوبی از فیبر: پوست میوه‌ها منبع خوبی از فیبرهای حل‌نشدنی است. این نوع از فیبرها حرکات روده‌ها را تنظیم و از یبوست جلوگیری می‌کنند. پوست بسیاری از میوه‌های متنوع سرشار از پکتین هستند که یک فیبر حل‌شدنی است و مزایای سلامتی فراوانی برای بدن دارد. پکتین سطوح کلسترول را پایین می‌آورد و به تنظیم سطوح قند خون کمک می‌کند. پوست‌های بعضی از میوه‌ها علاوه بر پکتین حاوی دیگر فیبرهای رژیم غذایی مانند همی سلولز نیز هستند که تا حدودی بدن را در مقابل سرطان روده مصون می‌دارند.پوست سیب یکی از بهترین منبع‌های پکتین است.

کالری کم: پوست میوه‌ها یک گزینه سالم برای افرادی است که خواهان جلوگیری از چاقی و داشتن بدن خوش‌فرم هستند.پوست میوه‌ها تقریبا هیچ فیبر، چربی و شکری ندارند و سرشار از فیبر هستند که به سیری زودتر و طولانی‌تر کمک می‌کنند.خوردن پوست میوه‌ها اشتهای بی‌نهایت شما را کاهش می‌دهد و جذب کالری کمتر را برای شما آسان می‌سازد.

ویتامین C: همان‌طور که می‌دانید ویتامین C برای افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن مفید است و مرکباتی همچون پرتقال سرشار از ویتامین C هستند.متاسفانه اکثر افراد پوست پرتقال را دور می‌اندازند، اما کارشناس‌های تغذیه بیان می‌کنند که پوست پرتقال در مقایسه با گوشتش حاوی ویتامین C بیشتری است.هر ۱۰۰ گرم پوست پرتقال حاوی ۱۳۶ میلی‌گرم ویتامین C است، درحالی‌که هر ۱۰۰ گرم گوشت پرتقال حاوی ۷۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد.

سرشار از مواد معدنی: پوست میوه‌ها سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی و دیگر مواد معدنی است.پتاسیم برای سلامتی قلب، کلسیم برای سلامتی اسکلت بدن و منیزیم برای سلامتی عضله‌ها ضروری است.همه ما می‌دانیم که موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است، اما این را باید دانست که پوست موز در مقایسه با گوشت آن حاوی مواد مغذی ضروری بیشتری است.

سبزی‌هایی که باید با پوست خورد
سیب‌زمینی: اکثر افراد برای درست کردن پوره سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده پوست آن را می‌کنند.پوست سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم، منیزیم، آهن، ویتامین B6 و ویتامین C است.اگرچه این مواد مغذی در گوشت سیب‌زمینی نیز یافت می‌شوند، اما میزان این مواد مغذی در پوست سیب‌زمینی بیشتر است.دور انداختن پوست سیب‌زمینی به معنای از دست دادن کلسیم و آهن فراوان است.سیب‌زمینی‌های شیرین سرشار از بتا کاروتن هستند و بیشتر این بتا کاروتن‌ها در پوست سیب‌زمینی شیرین وجود دارند.به هنگام فرایند هضم بتا کاروتن تبدیل به ویتامین A می‌شود.بتاکاروتن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای سلامت سلولی ضروری است.

پیاز: تنها تعداد معدودی از مردم جهان پوست پیاز را خوردنی می‌دانند. اما در پوست پیاز نیز می‌توان ارزش غذایی یافت. پوست ‌کاغذی پیازها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است منبع خوب از کورستین (یک فلاوونوئید مفید برای بیمارهای قلبی) است.گفته می‌شود که کورستین به کاهش فشارخون و جلوگیری از پلاک‌های شریانی کمک‌می‌کند. ازآنجایی‌که پوست پیازها را نمی‌شود خام مصرف کرد، آن را در آبگوشت، سوپ و خورش خود بریزید تا جوش بخورد و به ارزش و طعم غذای شما بیفزاید.

بادنجان: بادنجان سرچشمه مواد مغذی است. بسیاری از ارزش‌های غذایی این گیاه در پوست و زیر پوست آن وجود دارد.آنتی‌اکسیدان ناسونین عامل رنگ بنفش این گیاه است و تحقیقات نشان می‌دهند که این آنتی‌اکسیدان از رشد سرطان، بخصوص سرطان‌های تاثیرگذار روی مغز و سیستم عصبی جلوگیری می‌کند.علاوه بر این، پوست بادنجان سرشار از اسید کلروژنیک است که یک آنتی‌اکسیدان شمرده می‌شود.این ترکیب طبیعی برای افراد دیابتی سودمند است، چون آزادسازی گلوکز به جریان خون را تنظیم می‌کند و کاهش می‌دهد.

خیار: خیار را باید با پوستش خورد، اما اکثر افراد خیار را پوست می‌کنند.توصیه می‌شود که از پوست کندن خیار خودداری کنید، چون پوست سبز خیار به این گیاه ارزش غذایی فراوانی می‌دهد. ویتامین K خیار اساسا در پوست آن متمرکزشده است و پوست خیار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم و فیبر حل نشدنی است.
منبع: Health.com

روزنامه سپید،

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 194 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 23:54

ear-otoplasty-

بیماری مینیر دارای نشانه های زیر می باشد: کاهش شنوایی حسی- عصبی پیشرونده و نوسان کننده وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش، احساس فشار و پری در گوش و سرگیجه حمله ای ناتوان کننده همراه با تهوع یا استفراغ. اثرات این نشانه ها ممکنست از یک ناراحتی جزیی تا ناتوانی شدید ناشی از حملات سرگیجه متغیر باشد. در شروع بیماری شاید فقط یک یا دو نشانه ظاهر شود.
بعضی از درمانگران معتقدند که بیماری دارای دو زیر گروه است که بیماری مینیر آتیپیک نامیده می شوند: مینیر حلزونی و مینیر دهلیزی. بیماری مینیر حلزونی با کاهش شنوایی حسی- عصبی پیشرونده و نوسان کننده وزوز گوش و فشار بالای گوش بدون نشانه های دهلیزی، مشخص می گردد. در بعضی از بیماران ابتدا بیماری مینیر حلزونی یا دهلیزی بوجود می آید. اما در اکثر بیماران همه نشانه ها با هم ظاهر می شوند.

این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 201 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 17:10

757528_734

اگر قصد دارید خورش قیمه را به روش  مجلسی تهیه کنید توصیه می کنیم از برخی روش های موثر سرآشپزهای ماهر در این زمینه کمک بگیرید و با تهیه این خورش دلچسب میهمانانتان را شگفت زده کنید

خورش قیمه یکی از غذاهایی است که طرفداران زیادی دارد، اما در این مطلب به جای خورش قیمه، قرار است قیمه پلو را به شما آموزش دهیم.

مواد اولیه:

  • برنج 3 پیمانه
  • گوشت چرخ کرده 300 گرم
  • لپه 1 پیمانه
  • سیب زمینی 2 عدد
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • رب گوجه فرنگی 1.5 ق غ
  • پیاز سرخ شده 2 ق غ
  • دارچین 1 ق غ
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و زرد چوبه به مقدار کافی

طرز تهیه:

گوشت چرخ کرده و لپه را با نمک و زردچوبه بپزید ودر آخر با رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی و پیاز سرخ شده و دارچین مزه دار کنید و بگذارید آبش کاملاً جوش رود. سیب زمینی را ریز و سپس سرخ کنید ( توجه داشته باشید که لیمو عمانی را با پوست ریز کنید و بعد به غذا اضافه کنید تا هم غذا مزه ترش بگیرد و هم به واسطه پوست لیمو معطر شود) می توانید برنج را هم به صورت آبکش و هم به صورت کته درست کنید و بعد در دیس بکشید و مواد آماده را روی آن بریزید و یا یک کفگیر برنج بکشید و روی آن یک کفگیر از مواد آماده و دو باره برنج و بعد ازمواد آماده و آن قدر تکرار کنید تا ظرف شما پر شود.

وب سایت بیتوته

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 213 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 16:09

Thumbnail

کباب ترش را چگونه تهیه کنیم این نوع کباب سنتی و محلی غذای پرطرفدار مردم گیلان است می خواهیم با سبک تهیه این نوع کباب بیشتر آشنا شویم مطمئن باشید از تهیه این کباب پشیمان نخواهید شد با ما در ادامه مطلب همراه باشید

کباب ترش یکی از کبابهای محلی شمال کشور است و در شهرهای مختلف استانهای گیلان و مازندران تهیه می شود، ولی در اصل محصول انحصاریه گیلانی هاست.

مواد لازم برای 3 نفر

  • 400 گرم  گوشت راسته گوساله یا گوسفند
  • 2 ق س  سبزی خرد شده (مخلوط گشنیز،جعفری و نعنا)
  • 2  /1 پیمانه  رب انار
  • 1 عدد درشت  پیاز
  • 100 گرم  گردوی چرخ شده
  • سیر چند حبه (رنده شود)
  • نمک و فلفل و روغن زیتون به مقدار لازم

طرزتهیه:

1. سیر ها را ریز خرد کنید. پیاز را هم پوست کنده ، رنده کنید. همه مواد لازم را در قابلمه ای بریزید و با هم مخلوط کنید سپس تکه های خرد شده گوشت را در مواد بریزید و بعد از اینکه گوشت را به مواد خوب آغشته کردید، دو،  سه ساعت قابلمه را در یخچال قرار دهید تا طعم مواد حسابی به خورد گوشت برود.

2.  بعد از این مدت، تکه های گوشت را سیخ کرده و روی آتش کباب کنید.

یه جور دیگه

–  همزمان با رب انار می توانید مقداری هم آب انار به مخلوط مواد اضافه کنید.

–  برای درست کردن جوجه ترش هم از همین مواد طعم دهنده می توانید استفاده کنید.فقط تفاوت آن با کباب ترش این است که شما می توانید از همان ابتدا به مواد طعم دهنده نمک هم اضافه کنید.

– اگر امکان کباب کردن گوشت را ندارید، بعد از اینکه آن را طعم دار کردید، گوشت را در تابه ای بریزید و بعد از اینکه کمی در روغن تفت دادید، مواد طعم دهنده را هم اضافه کنید.

فوت و فن

– برای اینکه گوشت کباب سفت نشود، نمک را در مراحل پایانی کباب کردن به گوشت بزنید.

– گیلانی ها به جای مخلوط سبزی های نام برده شده، از چوچاق که بک سبزی محلی است استفاده می کنند.

مجله آشپزی مثبت – معصومه  افرازه

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 205 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 16:09

756137_694

افرادی که عاشق طعم پنیر در ساندویچ و پیتزا هستند چشیدن طعم این ساندویچ را پیشنهاد می دهیم این ساندویچ پر از پنیر موزالاست و حجم بیشتری از آن را این پنیر تشکیل میدهد مزه آن فوق العاده لذیذ است!

ساندویچ موزارلای گریل شده همان طور که از اسمش پیداست، پر از پنیر است. طعم دهنده هایی مانند آویشن و خامه مزه ی خوبی به آن می دهد. ساندویچی لذیذ، با طعم فوق العادۀ موزارلا و برگ آویشن تازه!

مواد لازم:

  • ۴۵۰ گرم پنیر موزارلا
  • ۸ عدد نان ساندویچی
  • ۳ عدد تخم مرغ
  • ۱ پیمانه خامه پر چرب
  • ۱ قاشق چای خوری برگ آویشن
  • ۱ قاشق چای خوری نمک
  • ۱ عدد جوز هندی
  • ۱ پیمانه روغن زیتون
  • ۲ قاشق چای خوری کره
طرز تهیه:

1. موزارلا را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید، هر کدام تقریباً به اندازه 7 تا 10 سانتی متر. موزارلاها روی 4 برشِ نان بگذارید. با تکه های دیگر نان آن ها را ساندویچ کنید. گوشه هایش را جدا کنید تا مربع های 10 سانتی متری ایجاد کنید.

2. در یک کاسه، تخم مرغ ها را هم بزنید. خامه، برگ های آویشن، نمک و جوز رنده شده را اضافه کنید و تا زمانی که کاملاً مخلوط شوند آن ها را هم بزنید.

3.در یک ماهیتابه، 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون را روی شعله زیاد گرم کنید. 1 قاشق سوپخوری کره را اضافه کنید تا زمانی که داغ شود. 2 عدد از ساندویچ ها را داخل مخلوط تخم مرغ بگذارید و بیرون بیاورید و داخل ماهیتابه قرار دهید.

4.اجازه دهید حدود 2 دقیقه سرخ شود تا طلایی شود، سپس آن را برگردانید و رویِ دیگر آن را هم سرخ کنید تا قهوه ای شود. ساندویچ ها را در ظرف دیگری بگذارید و همین فرآیند را با 2 قاشق باقیماندۀ روغن زیتون، 1 قاشق کره و 2 ساندویچ انجام دهید. ساندویچ ها را نصف کنید و بلافاصله سرو کنید.

وب سایت آشپز باشی

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 204 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 16:09

doctors 09در سال 1861، یک پزشک فرانسوی به نام Prosper Meniere برای اولین بار نشانه های سه گانه یکی از بیماری های گوش (بیماری مینیر) را که علت مرکزی یا مغزی ندارد توضیح داد. این سه نشانه عبارتند از: سرگیجه حمله ای غیر قابل تحمل، وزوز گوش و کاهش شنوایی حسی- عصبی نوسان کننده.
گرچه علت بیماری مینیر ناشناخته است اما تئوری هایی در این زمینه وجود دارد بعنوان مثال: تاثیر عوامل هورمونی و عصبی شیمیای غیرطبیعی بر جریان خون لابیرنت، اختلال الکترولیتی در مایعات لابیرنت، واکنش آلرژیک و اختلالات خود ایمنی. عده ای معتقدند که نقایص موجود در عروق خونی کوچک گوش داخلی، موجب تجمع سطوح بالای متابولیت ها (گلوکز، انسولی، تری گلیسرید و کلسترول) در خون می شود. بیماری مینیر در گوش مثل بیماری گلوکوم در چشم است که منجر به افزایش مایع در گردش می گردد.
معمولا اعتقاد بر این است به علت بیماری مینیر، عدم تعادل مایع در گوش داخلی بعلت سوء جذب آن در حفره اندولنفاتیکی است اما شواهد نشان می دهند که اکثر افراد مبتلا به مینیر، ممکنست انسدادی در مجاری اندولنفاتیک خود داشته باشند. صرفنظر از علت این بیماری (Endolympatic Hydrops) مینیر اتساع فضای اندولنفاتیکی است. افزایش فشار در سیستم یا پارگی غشاهای گوش داخلی نشانه های مینیر را تولید می کند.
بیش از 4/2 میلیون نفر در ایالات متحده از بیماری مینیر رنج می برند. این بیماری در بالغین شایعتر است و سن متوسط بروز آن 40 سالگی است. نشانه های بیماری معمولا بین 20 تا 60 سالگی شروع می شوند. اما بروز این بیماری در کودکان 4 ساله و بالغین در همه سنین حتی 90 سالگی گزارش شده است. مینیر در زنان و مردان شیوع یکسانی دارد و بروز آن در گوش راست و چپ نیز از میزان برابری برخوردار است. بیماری در 20% بیماران دوطرفه است. در حدود 20% بیماران دارای سابقه خانوادگی مثبت برای بیماری هستند.
این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 173 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 14:55

756164_551

این غذا مختص افرادی تهیه شده است که به عارضه دیابت دچار هستند و می تواند میزان قندخون آن ها را تنظیم کند هم خوش طعم است و هم باب میل انواع سلیقه های غذایی ،توصیه می کنیم آن را امتحان کنید

غذایی سبک برای مبتلایان به دیابت، را برای شما عزیزان و کاربران محترم قرار داده ایم , با ما همراه باشید. افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، همیشه محدودیت هایی در غذای مصرفیشان وجود دارد.

مواد اولیه :

  • لوبیا سفید یا  قرمز(چیتی) 1/3پیمانه
  • آب 1/2 پیمانه
  • روغن زیتون 1/5 ق غ
  • پیاز کوچک (خرد شده) 1 عدد
  • کرفس  (خرد شده) 2 ق غ
  • هویج کوچک (خرد شده) 1عدد
  • کلم برگ (خرد شده) 2 ق غ
  • گوجه فرنگی (پوره شده)  2 عدد
  • سبزیجات شامل جعفری، برگ‌مو و آویشن به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرزتهیه:

1.لوبیا و آب را درون یک ظرف بریزید. آب به اندازه‌ای باشد که روی لوبیاها را بگیرد. اگر مقدار آب کم بود به آن اضافه کنید. لوبیاهایی که روی آب غوطه‌ور می‌شوند را دور بیندازید. وقتی آب جوش آمد حرارت را کم کنید. به آن نمک بزنید و بگذارید یک ساعت بپزد.

2.درون یک تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. پیاز را در روغن بریزید و وقتی رنگ آن کمی طلایی شد، کرفس و هویج را به آن اضافه کنید و 5 تا 8 دقیقه هم بزنید. حالا سیر و کلم را اضافه کنید. چند دقیقه هم بزنید تا کلم نرم شود. سپس گوجه‌فرنگی را درون تابه بریزید.

3.نمک و فلفل غذا را اندازه کنید. در ظرف را گذاشته و 10دقیقه بگذارید تا بپزد.

4. وقتی لوبیاها پخته شد لوبیا را با آب، درون تابه بریزید. اگر آب آن کم است، کمی اضافه کنید. سبزیجات را نیز بریزید. وقتی جوش آمد، در ظرف را گذاشته و شعله را کم کنید. 45 دقیقه تا یک ساعت بعد غذای شما کاملا آماده است. درون ظرف دلخواه خود ریخته و سرو کنید.

وب سایت دلگرم

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 202 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 14:55

756280_675

این غذای سالم در عین کم کالری بودن می تواند مزه ای خوشایند و دلچسب را به شما هدیه دهد و موجب تقویت سیستم گوارشی بدن شود از مواد طبیعی و سالم تهیه شده و روش طبخی سالم نیز دارد

 آن هایی که فکر می کنند غذای سالم، مزخرف، خسته کننده، بی مزه و ناخوشایند است در اشتباه هستند. بگذارید آماده کردن غذای خوشمزه را به شما بیاموزیم که کمک می کند طرز فکرتان را تغییر دهید.

مواد لازم  :

  •  فیله ماهی (ماهی بدون استخوان مثل شیر)4 تکه
  •  گرام ماسالا 2 قاشق چایخوری
  •  پودر گشنیز 1 قاشق چایخوری
  •  فلفل قرمز1  قاشق چایخوری
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • پودر زیره1 قاشق چایخوری
  • نمک 1قاشق چایخوری
  • آبلیمو به میزان لازم
  • روغن زیتون به میزان لازم

طرز تهیه ماهی گرام ماسالا:

1. ماهی ها را شسته و خشک می کنیم.

2. ته یک ظرف را با روغن زیتون کمی چرب کرده و ماهی ها را درون آن می گذاریم، بعد کمی آبلیمو و تمامی ادویه ها را به روی ماهی ها ریخته و با دست آنها را روی سطح ماهی ها پخش می کنیم و فیله های ماهی را از سمت شکم در ظرف می گذاریم (طوری که پوست ماهی ها به سمت بالا باشد) بعد روی ظرف را سلفون می کشیم و به مدت ٣٠ الی ۴۵ در یخچال می گذاریم.
بعد از نیم ساعت ماهی ها را از یخچال در می آوریم.

3. ماهیتابه را روی شعله گاز گذاشته کمی روغن در ماهیتابه می ریزیم وقتی روغن داغ شد ماهی ها را از سمت پوست درون روغن داغ گذاشته و حدود ۶ دقیقه سرخ می کنیم بعد ماهی ها را برگردانده و شعله را کم می کنیم و طرف دیگر ماهی ها را حدود ٢ الی ٣ دقیقه سرخ می کنیم.

4. این ماهی در هند همراه با برنج سرو می شود.

وب سایت ناز خاتون

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 197 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 14:55

promo_1216_en

تاریخچه سلامتی حاوی توضیحات کاملی درباره مشکل گوش است که شامل عفونت، گوش درد، ترشح از گوش، کاهش شنوایی و سرگیجه می باشد. همچنین درباره طول مدت مشکل، شدت مشکل، علل آن و درمانهای قبلی نیز باید اطلاعات لازم کسب گردد. بیمار باید در مورد سایر مشکلات سلامتی خود و تمام داروهایی که مصرف می کند توضیح بدهد. علاوه بر این سابقه آلرژی دارویی و سابقه خانوادگی بیماری گوش نیز باید تامین گردد. بررسی فیزیکی عبارتست از: مشاهده قرمزی، ادم، ترشح گوش، ضایعات و خصوصیاتی نطیر بو و رنگ ترشحات، نتایج ادیوگرام باید بررسی شود.
تشخیص های پرستاری
بر اساس اطلاعات حاصل از بررسی تشخیص های پرستاری اصلی عبارتند از:
اضطراب بعلت پروسجر جراحی، کاهش احتمالی شنوایی، اختلال احتمالی در حس چشایی و از بین رفتن احتمالی حرکات صورت.
درد ناشی از جراحی ماستوئید.
خطر عفونت در اثر ماستوئیدکتومی، گذاشتن پیوند، پروتز و الکترودها، ترومای جراحی به بافتهای اطراف.
اختلال در حس شنوایی بعلت بیماری گوش، جراحی، یا پانسمان.
خطر صدمه به علت اشکال در تعادل یا سرگیجه در دوران اولیه بعد از عمل.
اختلال حسی- ادراکی بعلت آسیب احتمالی عصب صورتی و عصب Chorda tympani
اختلال در سلامت پوست بعلت جراحی گوش، برشها و محل پیوندها.
کمبود آگاهی درباره بیماریهای ماستوئید، پروسجر جراحی و مراقبتهای بعد از عمل.
برنامه ریزی و اهداف
اهداف اصلی در مراقبت از بیماری که تحت ماستوئیدکتومی قرار گرفته است عبارتند از:
کاهش اضطراب، رهایی از درد و ناراحتی، پیشگیری از عفونت، شنوایی و ارتباط پایدار و بادوام، عدم آسیب ناشی از سرگیجه، عدم اختلال حسی- ادراکی. بازگشت تمامیت پوستی و افزایش آگاهی درباره بیماری، پروسجر جراحی و مراقبتهای بعد از عمل.

این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 192 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 13:25

ear-surgery

اطلاعاتی که جراج گوش درباره آنها با بیمار بحث می کند شامل بیهوشی، موضع برش (پشت گوشی) و نتایج مورد نظر برای جراحی  (شنوایی، تعادل، چشایی، حرکات صورت) می باشند. همچنین بیمار تشویق می شود که هر گونه اضطراب و نگرانی خود را در مورد جراحی بیان کند.
تسکین درد
گرچه اکثر بیماران از ناراحتی خیلی کمی در محل برش جراحی ماستوئید، شکایت می کنند اما آنها غالبا از ناراحتی گوش رنج می برند. احساس پری یا فشار در گوش پس از جراحی در اثر باقی ماندن خون یا مایع در گوش میانی ایجاد می شود. ممکنست تا 24 ساعت پس از جراحی از مسکن برای کاهش درد استفاده شود. نحوه استفاده و عوارض جانبی دارو به بیمار آموزش داده می شود. ممکنست همزمان با عمل ماستوئیدکتومی، تمپانوپلاستی هم انجام شود. پس از تمپانوپلاستی، برای تثبیت پرده صماخ از یک فتیله یا پانسمان در کانال گوش استفاده می شود. باید به بیماران اطلاع داد که ممکنست دچار دردهای ناگهانی شدید در گوش شوند (تا 3-2 روز بعد از جراحی) که علت این دردها باز شدن لوله استاش و ورود هوا در گوش میانی است.
پیشگیری از عفونت
معیارهای لازم برای پیشگیری از عفونت در جراحی گوش اجرا می شوند. در کانال گوش خارجی ممکنست یک فتیله یا پانسمان وجود داشته باشد که باید قبلا بوسیله محلول آنتی بیوتیکی آغشته شوند. برای پیشگیری از عفونت، از آنتی بیوتیکها بصورت پروفیلاکسی استفاده می شود به بیمار آموزش داده می شود که تا 6 هفته بعد از عمل، از ورود آب در کانال گوش جلوگیری کند.
برای پیشگیری از آلودگی ناشی از آب یک تکه پنبه یا پارچه پشمی به ژله پترولاتوم آغشته کرده و در کانال گوش قرار داده می شود. تا دو روز محل برش جراحی، خشک نگهداشته می شود. علائم عفونت از قبیل افزایش درجه حرارت و ترشح چرکی باید به پزشک گزارش گردد. مقداری درناژ سروزی- خونی از کانال گوش خارجی، بعد از جراحی طبیعی است.
بهبود شنوایی و ارتباط
شنوایی در گوش عمل شده بعلت ادم تجمع خون و مایع در بافتهای گوش میانی و پانسمان سنگین، تا چند هفته کاهش می یابد. معیارهای مورد نیاز برای بهبود شنوایی و ارتباط عبارتند از: کاهش سر و صدای محیط، روبرو شدن با بیمار در هنگام صحبت کردن، صحبت کردن بطور واضح و شمرده بدون فریاد، تامین نور کافی در صورتی که بیمار لب خوانی می کند و استفاده از پیام های غیر کلامی و سایر اشکال ارتباطی.
اعضاء خانواده باید درباره راههای موثر برقراری ارتباط با بیمار، آموزش ببینند. اگر بیمار از ابزار کمک شنوایی استفاده می کند باید آن را در گوش سالم قرار دهد.
پیشگیری از آسیب
پس از جراحی ماستوئید در صورتیکه مجاری نیم دایره یا سایر قسمتهای گوش داخلی دچار تروما شده باشند، سرگیجه وجود دارد. این نشانه بعد از این نوع جراحی گوش، نسبتا نادر است و معمولا جنبه موقتی دارد. می توان از داروهای ضد تهوع یا ضد سرگیجه استفاده کرد. بیمار باید درباره اثرات مفید دارو و عوارض جانبی آن آموزش داده شود. معیارهای ایمنی نظیر کمک به بیمار در حین حرکت، برای پیشگیری از سقوط بیمار اجرا می شوند.
پیشگیری از اختلال حس- ادراکی
آسیب به عصب صورتی یک عارضه احتمالی اما نادر پس از جراحی ماستوئید است. به بیمار آموزش داده می شود که شواهد ضعف عصب صورتی از جمله افتادگی دهان در طرف عمل شده را فورا گزارش کند. اختلال در عصب Chorda tympani شیوع بیشتری دارد این عصب یکی از شاخه های عصب صورت است که به گوش میانی
می رسد. بیماران تا چندین ماه بعد از عمل که عصب صدمه دیده دوباره ترمیم می شود ممکنست اختلال چشایی و خشکی دهان را تجربه کنند.
تامین التیام زخم
به بیمار آموزش داده می شود که از بلند کردن اشیاء سنگین، زور زدن، فعالیت زیاد و دمیدن در بینی تا 3-2 هفته بعد از جراحی اجتناب کند زیرا ممکنست این اقدامات منجر به بجابجا شوند پیوند در پرده صماخ یا جابجایی پروتز استخوانچه ها شوند.
افزایش آگاهی
بیمار درباره جراحی و محیط اطاق عمل آموزش داده می شود. بحث کردن در مورد انتظارات بعد از عمل به کاهش اضطراب بیمار کمک می کند. آموزشهای بعد از عمل در مورد جراحی ماستوئید به نظر جراح بستگی دارد بنابراین برای پرستار این نکته اهمیت دارد که در هنگام آموزش بیمار  از نقطه نظرات جراح، مطلع باشد.
این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 182 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 13:25

ears

بیماران باید درباره داروهای تجویز شده آموزش داده شوند. بعنوان مثال مسکن ها داروهای ضد سرگیجه و آنتی هیستامین ها که برای اختلالات تعادل تجویز می شوند. نکات آموزشی عبارتند از: آگاهی درباره اثرات مورد نظر دارو و عوارض جانبی آن. بیماران همچنین باید در مورد محدودیت فعالیتها آموزش ببیند. عوارض احتمالی همچون عفونت ضعف عصب صورتی یا اختلالات چشایی، علائم و نشانه هایی دارند که باید فورا گزارش شوند.
مراقبت مداوم
بعضی از بیماران بخصوص بیماران سالمند که تحت جراحی ماستوئید قرار می گیرند ممکنست در چند روز اول بازگشت به منزل نیاز به پرستار منزل داشته باشند. اما در مورد اکثر بیماران کمک یک دوست یا یکی از اعضاء خانواده کفایت می کند. به مراقب و بیمار یادآوری می شود که گاهی اوقات  احتمال سرگیجه وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از سقوط بیمار، کمک به او در هنگام راه رفتن ضروری است. هرگونه نشانه دال بر بروز عوارض باید فورا به جراح اطلاع داده شود. اهمیت برنامه ریزی و پیگیری مراقبتها به بیمار یادآوری می گردد.
ارزیابی
برآیندهای مورد انتظار عبارتند از:
1) کاهش اضطراب را درباره پروسجر جراحی ثابت کنید.
(a بیان می کند که استرس، تنش و تحریک پذیری، کاهش یافته است.
(b بیان می کند که نتایج جراحی را پذیرفته و با کاهش شنوایی سازگار شده است.

این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 184 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 13:25

Hearing-Test

برخی سالمندان در صورت مشکل کم شنوایی از استفاده از سمعک خودداری می کنند و مایل به استفاده از آن نیستند بهتر است در صورت مشاهده اختلالات شنیداری ، به مراکز ارزیابی شنوایی مراجعه کنند و اطرافیان در استفادهاز سمعک به آن ها کمک کنند

دکتر احدی شنوایی شناس گفت: کم شنوایی در سالمندان یکی از مهمترین مشکلات مزمن سلامت در جوامع است و نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهد، در سالمندان کم شنوا، احتمال بروز مشکلات ذهنی و یادآوری وقایع نسبت به سایر سالمندان شنوا بیشتر است.

وی افزود: کم شنوایی در سالمندان موجب انزوای اجتماعی و به دنبال آن بروز نقایص شناختی می‌شود، از این رو آزمایشهای شنوایی دوره‌ای در سنین بالای 50 سال ضروری است و می‌تواند از بروز عوارض کم شنوایی در سالمندی جلوگیری کند. یکی از مهمترین مداخله‌های درمانی در سالمندان مبتلا به کم شنوایی، تجویز سمعک است، در صورتی که بیش از 80درصد افرادی که می‌توانند بهره‌مندی مناسبی از سمعک داشته باشند، ‌به دلیل نبود پوشش بیمه‌ای مناسب و نگرش منفی نسبت به سمعک، این وسیله کمک شنوایی را تهیه نمی‌کنند.

دکتر احدی عنوان کرد: در حال حاضر امکان تهیه سمعک در تمام بیمارستان‌های دولتی و بخشهای خصوصی سراسر کشور با بالاترین استانداردها فراهم است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه با سازمانهای بیمه‌گر می‌توانند نقش مهمی در پوشش بیمه‌ای سمعک و فراهم کردن امکان دستیابی سالمندان به خدمات سلامت ایفا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور دستیابی به بالاترین کیفیت خدمات توان بخشی باید متخصص شنوایی شناسی با ارزیابی‌های تخصصی اقدام به تجویز سمعک کند و در طی دوره‌ای مشخص، اقدامات ضروری بعدی را انجام دهد. باید گفته شود که سمعک یک کالای تجاری نیست و به عنوان یک پروتز درمانی، باید از مراکز مجاز ارزیابی شنوایی تهیه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 199 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 11:49

maxresdefault

افرادی که دچار مشکل در سینوس هایشان هستند باید از نکات مراقبتی مهمی در این زمینه پیروی کنند و مانع آن شوند توصیه می کنیم از عواملی که موجب التهاب و تشدید شدن مشکل در سینوس ها می شوند دوری کنند

  

 محمدرضا عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی  با اشاره به اینکه سینوسها حفره‌های هوایی در سر و صورت هستند که باعث هوادار شدن استخوانهای چهره، تکه برداری عناصر بسیار از درون جمجمه، ریزش ترشحات زائد مغز به بینی و به بیرون و نگه داشتن هوای گرم در استخوانهای چهره می‌شوند، اظهار کرد: همه سینوسها یک ورودی و یک خروجی در انتهای بینی دارند که در این حفره‌ها، تاجکها ترشحات درون سینوسها را از درون به بیرون می‌رسانند و این ترشحات به پشت بینی ریخته می‌شود ، زیرا حرکت تاژکها به سمت پشت بینی است.

وی افزود: هرگاه به هر دلیلی دهانه سینوسها بسته شود، ترشحات درون سینوسها باقی می‌ماند و خارج نمی‌شود.میکروبها در این ترشحات تجمع می کنند و باعث بسته شدن حفره های سینوسها و بینی و در نتیجه بروز بیماری سینوزیت می‌شود.

عمرانی تصریح کرد: وجود جسم خارجی در بینی، بزرگی بیش از اندازه بینی و اندازه شاخکهای بینی و انحراف بینی باعث بسته شدن حفره‌های سینوسها و بینی می‌شود.این عارضه با بسته شدن مجاری سینوسها و بینی به صورت مکانیکی به وجود می‌‌آید.پلیپ بینی یکی از عارضه‌های ناشی از ایجاد شاخکهای بینی است.حساسیت شدید بینی، التهاب بینی در برخورد با آلاینده‌ها منجر به ورم مخاط بینی می‌شود و در برخی مواقع این ورم با باریک شدن مجاری سینوسها و بینی و تنگی بیش از حد سینوسها می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی تاکید کرد: 30 درصد حساسیتهای بینی که منجر به بیماری سینوزیت می‌شود مرتبط با آلاینده‌ها به ویژه آلودگی هوا در کلانشهرها است.

وی در پایان گفت: درصورت تشدید در بسته شدن سینوسها، ایجاد التهاب و تجمع میکروبها در درون سینوسها، باعث چرکین شدن سینوس و بالا رفتن فشار درون سینوسها و آسیب جدی مخاط، درد شدید و در نهایت وخیم شدن بسیاری سنوزیت می‌شود.پرهیز از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها، شست و شوی بینی به ویژه در شهرهای آلوده، به کاربردن افشانه‌ها یا اسپری‌های کاهنده التهاب بینی، استفاده از کورتونهای بینی با تجویز متخصصان راهکارهای مقابله با بروز یا تشدید بیماری سینوزیت است.

باشگاه خبرنگاران جوان

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 203 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 11:49

6598

توصیه می کنیم از رژیم غذایی مملو از خوراکی های گوشتی پرهیز کنید چون مهمترین عامل برای ابتلای شما به سرطان های خطرناک است و سلامتی شما را مورد تهدید قرار میدهد سرطان سینه،کولورکتال از جمله پیامدهای خطرناک مصرف غذاهای گوشتی است

بابایی متخصص گوارش  با اشاره به سرطان کولورکتال اظهار داشت: هنگامی که سلول‌های خونی در داخلی روده بزرگ و یا راست روده (رکتوم) رشد و نمو پیدا می‌کنند، سبب بروز سرطان کولورکتال در بدن می‌شود و این نوع سرطان گوارشی در افراد اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: این بیماری اغلب به صورت یک توده پولیپ در داخل روده شروع می‌شود و این پولیپ‌ها در اثر رشد و نمو سلول‌های آلوده در داخل روده بزرگ شکل می‌گیرد.

این متخصص با بیان این که سرطان کولورکتال حالت ژنتیک دارد، افزود: احتمال بروز این بیماری بیشتر به سبک زندگی افراد بستگی دارد و در افرادی که بالای 50 سال سن دارند و یا در زنانی که سابقه بیماری سرطان پستان و التهاب‌های روده‌ای دارند، بیشتر در معرفی خطر چنین بیماری هستند.

وی ابراز داشت: سرطان کولورکتال علائم اولیه تشخیصی ندارد و افراد با سابقه گوارشی را هرچند وقت یکبار باید غربالگری کرده که کمتر به این بیماری دچار شوند.

این متخصص ادامه داد: یک نوع آزمایش جدیدی تحت عنوان کولوگارد به دنبال سلول‌های خونی و آزمایش DNA مشکوک در نمونه مدفوع پی به وجود این بیماری برده می‌شود، اما برای تشخیص دقیق این بیماری باز هم نیاز به تست کولونوسکوپی برای پیگیری و درمان بیماری دارد.

بابایی تصریح کرد: اگر بیماری به مرحله حادی رسیده باشد، پزشک با جراحی پولیپ‌های آلوده را از روده بر‌می‌دارد و اگر تومور بزرگی باشد، جراح مجبور است که قسمتی از روده بزرگ را بردارد.

وی تأکید کرد: رژیم غذایی مملو از گوشت، چاقی و چربی زیاد دور کمر، نبود برنامه منظم ورزشی و مصرف دخانیات، فاکتورهایی است که سبب بروز این بیماری در افراد می‌شود.

بابایی در پایان گفت: اگر این پولیپ‌ها به دیگر اندام بدن سرایت کرده باشد، راه درمان خیلی سخت‌ شده و روش‌های درمانی عوارض آن را فقط کاهش می‌دهد و طول عمر بیمار را بیشتر می‌کند.

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 200 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 11:49

 569e44730b68a

تنها ماندن برای افراد مختلف بسیار خطرناک است و منجر به مرگ زودرس و بیمارشدن آن ها می شود به تازگی محققین متوجه شده اند احساس تنهایی به گلبول های سفید خون افراد آسیب میزند

تنهایی اثر بدی روی آن بخش از سیستم ایمنی بدن می‌گذارد که مسوول مبارزه با عفونت‌ها و سرطان است. برای همین است که افرادی که از جامعه دور افتاده‌اند، 14 درصد بیش از آنهایی که تنها نیستند، در معرض مرگ زودهنگام قرار دارند.

 به نقل از سایت «ایندپندنت»، دانشمندان دریافته‌اند که گلبول‌های سفید آدم‌هایی که احساس تنهایی می‌کنند، بیش از این که سراغ مبارزه با عفونت برود، باعث ایجاد التهاب می‌شود. این التهاب در شرایط عادی نوعی واکنش بدن به بیماری است.

البته سال‌ها است که محققان می‌دانند، افرادی که تنها هستند بیش از بقیه در خطر بیماری و مرگ زودرس (قبل از 65 سال) قرار دارند اما دلیل آن را نمی‌دانستند.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی استیون کول از دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا و جان کاپیتانو از مرکز ملی تحقیق پستانداران در کالیفرنیا، دست به مطالعه گلبول‌های سفید آدم‌ها و هم چنین میمون‌های ماکائو زدند، پستانداری که به شدت اجتماعی است.

در مورد میمون‌ها نیز معلوم شد دور نگه داشتن آن‌ها از بقیه باعث تغییر در ژن گلبول‌های سفید می‌شود به گونه‌ای که ژن‌های دخیل در ایجاد التهاب فعال‌تر می‌شوند و ژن‌های دخیل در مبارزه با عفونت با کاهش فعالیت روبرو می‌شوند.

ژن‌های نوع اول علاوه بر این که روی سلامت بدن اثر می‌گذارند، باعث می‌شوند فرد منزوی‌تر نیز شود

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 207 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 2:04

569e491864da6

آب مروارید چه آسیب هایی به بینایی ما وارد می کند و چه خطراتی برای بینایی ما بهمراه دارد آیا به غیر از عمل جراحی راه دیگری برای درمان آب مروارید وجود دارد چه کارهایی در این زمینه باید انجام داد؟

 آب مروارید بیماری رایجی است و برای نمونه، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا می‌گوید، 20.5 میلیون آمریکایی 40 ساله و بیش‌تر به این بیماری مبتلا هستند.

به نقل از سایت «philly»، کسانی که به آب مروارید دچار می‌شوند، می گویند مثل این است که از پشت پنجره‌ای یخ زده به بیرون نگاه کنی. این بیماری با جراحی درمان می‌شود و با برداشتن عدسی آسیب دیده و جایگزین کردن آن با عدسی مصنوعی، بینایی به حالت سابق برمی گردد.

اما اکنون محققان در دانشگاه سن فرانسیسکو کالیفرنیا روی شیوه‌ای جدید کار می‌کنند که با ریختن قطره چشم می‌توان آب مروارید را درمان کرد. آیا این روش جواب می‌دهد؟ در حال حاضر، کارشناسان کلینیک مایو (یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های آمریکا) می گویند، برای اظهار نظر زود است.

دکتر امیرخان، چشم پزشک در کلینیک مایو می‌گوید: «این تحقیق خیلی هیجان انگیز است و ممکن است پتانسیل فوق العاده ای برای درمان نابینایی داشته باشد. آب مروارید دلیل اصلی نابینایی در دنیا است. ولی در حال حاضر پیش بینی من این است که با هرگونه درمان احتمالی برای انسان، سال‌ها فاصله داریم.»

نتیجه تحقیق روی این قطره چشم در مجله «Science» منتشر شده است.

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 201 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 2:04

569e4711d3a5e

با در نظرگرفتن ضربان قلبتان میزان مرگ زودرس شما مشخص خواهد شد تعداد ضربان قلب افراد در حالت عادی با ریسک ابتلای آن ها به ایست قلبی ارتباط مستقیمی دارد پژوهشگران چینی به یافته های جدید در این زمینه دست یافته اند

ضربان قلب شما موقع استراحت می‌تواند نشان دهد، چقدر در خطر مرگ زودهنگام هستید. دانشمندان می گویند، مردم باید تمرین کنند تا ضربان قلبشان موقع استراحت پایین بیاید.

به نقل از سایت «دیلی میل»، قلب اغلب مردم بین 60 تا 100 بار در دقیقه می‌تپد و این عدد در ورزشکاران حرفه‌ای به حدود 40 ضربه می‌رسد.

محققان چینی با بررسی 46 مطالعه درباره 1.2 میلیون نفر متوجه شدند، بین ضربان قلب موقع استراحت و مرگ زودرس (قبل از 65 سال) رابطه مستقیم و خطی وجود دارد. به ازای هر 10 ضربه بیش‌تر، خطر مرگ زودرس به هر دلیلی، 9 درصد افزایش می‌یابد و خطر مرگ بر اثر عارضه‌های قلبی 8 درصد زیاد می‌شود.

افرادی که ضربان قلبشان در شرایط سکون بیش از 80 باشد، 45 درصد بیش‌تر از آن‌هایی که بین 60 تا 80 ضربان قلب دارند، در خطر مرگ زودرس قرار دارند و این خطر در دسته دوم هم 21 درصد بیش‌تر است.

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 182 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 2:04

چه عواملی در تغییر رنگ موها دخالت دارند و موجب خاکستری شدن آن ها می شوند از بین رفتن رنگ موها به چه عواملی بستگی دارد چگونه باید با آن مقابله کرد آیا استرس و اضطراب می توانند در این امر تاثیر داشته باشند

آیا استرس و فشار روحی مو را خاکستری می‌کند؟ شاید جمله درست‌تر این باشد: به آن سرعت می‌بخشد.

،اغلب مردها در دهه 40 و اوایل 50 سالگی کم کم با سفیدشدن مو روبرو می‌شوند. در حقیقت، بدن انسان جوری ساخته شده که مو 45 تا 50 سال رنگ داشته باشد. دلیل اصلی از دست رفتن رنگ هم به سلول‌هایی مربوط است که تولید کننده رنگ برای موهای سر هستند و از کار می افتند.

به گزارش سایت «تایم»، فرآیند «خاموش شدن» این سلول‌ها هم بسته به ژن‌های بدن، از حدود 35 سالگی شروع می‌شود. بنابراین، بسته به نوع ژنی که دارید، ممکن است از دهه 30 یا 40 سالگی موهای خاکستری در سرتان پیدا شود.

اما همه این‌ها به چرخه مو هم مربوط است.

وقتی مو رشد می‌کند، بلند می‌شود و می‌ریزد، یک چرخه کامل می‌شود. هر چرخه از چند سال تا یک دهه طول می‌کشد. البته باید به یاد داشت موهای سر یک نفر، چرخه‌های مختلفی دارند.

وقتی اولین موهای خاکستری روی سر پیدا شدند، موهای سفید بیش‌تر و بیش‌تری در هر چرخه جدید پدیدار می‌شوند. و استرس ممکن است این چرخه‌ها را کوتاه‌تر کند و در نتیجه سرعت خاکستری شدن مو را بالا ببرد. از طرف دیگر، استرس ممکن است با ایجاد التهاب، سبب از کار افتادن سلول‌های تولید کننده رنگ شود.

- - , .

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 183 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 23:50